Waarom een onboarding programma geen nut is, maar noodzaak

Team PBN
Rick Slabbers

Nu de economie aantrekt, is het een goede tijd om nieuwe mensen aan te nemen. Mensen die een écht aandeel leveren en goed passen binnen het team. Alleen: waarom zouden ze bij jouw bedrijf willen werken? Omdat de keuze reuze is, blijven steeds minder mensen jarenlang voor dezelfde baas werken. Een onboarding programma laat daarom binnen korte tijd zien of er een wederzijdse klik is, om vervolgens de samenwerking langdurig te behouden.

Een goed en effectief onboarding programma bestaat uit een intensieve start. Nieuwe mensen maken op die manier in korte tijd uitgebreid kennis met de bedrijfscultuur én met het team. Dat betekent niet dat teams dagenlang met elkaar in een kring zitten. Eerst wordt er informatie gegeven over het bedrijf. En daarna worden er samen spannende en ontspannende activiteiten ondernomen.

Stuk voor stuk geven deze activiteiten antwoorden op vragen als: wat voor een rol vervult deze nieuwe medewerker in een groep? Wat is zijn of haar kracht? Hoe ondernemend is hij of zij? Durft diegene uitdagingen aan te gaan? En hoe wordt er met feedback omgegaan? Precies wat een bedrijf zo snel mogelijk wilt weten. Ook helpt een onboarding programma nieuwe medewerkers om vragen voor zichzelf te beantwoorden als: waar ben ik in terecht gekomen? Wat verwacht men van mij? En wie zijn m’n collega’s?

Een onboarding programma zorgt voor een onvergetelijke eerste ervaring met het bedrijf. Nieuwe medewerkers voelen zich direct verbonden met het bedrijf. Daarnaast voelen ze zich onderdeel van het team. En ook van elke uitdaging die die op hun pad komt. Het gehele team krijgt zin in alles wat komen gaat. Nog vele jaren lang.


Mailen, bellen, appen?

Je kunt ons hier bereiken

Mokerstraat 28-30
1021 KC Amsterdam

020 626 36 00

mail@pbn.nl