Ga naar hoofdinhoud

Great Escape

Checklijst voor de Dag Zelf

Voorbereidingen:

  • Kisten:
    • Kisten klaarzetten en inhoud checken (inhoudslijstje op binnenkant deksel controleren).
    • Kranten met juiste bijlage erin?
  • Spelbord:
    • Spelbord klaarleggen (op schragen of bestaande tafels).

Op de Kist Leggen:

  • Fortboekje met boekenlegger.
  • UV-lampje (controleren of het werkt).
  • Krijtbordje met 1 krijtje.

Specifieke Voorbereidingen:

  • Evenwichtsbalk:
    • Cassettebandjes en morsecodeopdrachten in de kist bij de evenwichtsbalk (doos in de opslagruimte van Great Escape).
    • Evenwichtsbalk inhangen en klaarzetten.
  • Vlaggen:
    • Vlaggen in afgesloten munitiekistjes (waterbunker), sleuteltjes aan de zware ketting hangen.
    • Sleuteltje met label in de kist aan het betreffende slot; hang aan de ketting.
  • Ruimte 644:
    • Openen met sleutels achter het bureau van het kantoor (kast met buksen).
    • Helmen bij de deur leggen.
    • Gasdeur naar koepel openen en controleren of het schietgat op 0 graden open is (bovenin de koepel).
    • Bescherming in de deurpost hangen, kist met helmen klaarzetten.
  • Powerfan:
    • Powerfan inhangen en klaarzetten.
    • Powerfan bunker openen (code 6263).
  • Klok:
    • Klok startklaar zetten en aanzetten zodra het spel begint.
  • Buksschieten:
    • Buksschieten klaarzetten, buksen achter het bureau in het kantoor. Licht aan en hek open (code 6263).
    • Begeleider Buksschieten moet extra kogeltjes bij zich hebben. Doosjes van de teams verzamelen, aanvullen (10 kogeltjes per doosje) en terugdoen in de kisten voor de volgende keer.
  • Bakkerij:
    • Bakkerij openen en broodschep voor de oven klaarzetten.
  • Hospitaal:
    • Licht aan in het hospitaal.

Start van het Spel:

  • Teamverdeling en uitleg/voorpraatje.
  • Vertrek naar “Uitvalbases” (missieruimtes).
  • Deur op slot en klok aan (4 uur aftellen).

Uitvalbasis:

  • Per missieruimte:
    • 1 speltafel (tafelblad met zeekaart IJmuiden).
    • 1 dichte missiekist met daarop Fortboekje (met boekenlegger), een UV-lampje en een krijtbordje met 1 krijtje.

Inhoud Missiekisten (inhoudslijstje op binnenkant deksel):

  • Kranten met missies en team-bijlage.
  • Sleutelring met de loper.
  • Cassetterecorder met losse batterijen.
  • Verrekijker, kookwekker, kompas, oleaat, schaar.
  • 3 krijtjes (krijtbordje met 1 krijtje OP de kist).
  • Fotolijstje met bunkerfoto.
  • Passer (met potlood en puntenslijper) en liniaal.
  • Munitiedoosje met 10 kogeltjes.
  • Notitieblokje met 2 pennen.

Samenvatting Antwoorden

Codes voor Cijfersloten:

  • Hek Buksschieten: 6263
  • Hek Powerfan: 6263
  • Sleutels voor ruimte 644: In de kast achter het bureau in het kantoor (slot + pinslot).

Missie Overzicht met Finale Codes en Uitkomsten:

  1. First Mission (kist openen):
    • Cijferslotcode = 2002
  2. Missie Morse:
    • Locatie: In de kist bij de evenwichtsbalk.
    • Final Code 4 => Uitkomst = 5
  3. Missie Free Fall:
    • Locatie: In de krant.
    • Final Code 5 => Uitkomst = 2
  4. Missie Heliview:
    • Locatie: In de krant.
    • Final Code 6 => Uitkomst = 5 (Romeins cijfer V)
  5. Missie Scavenger Hunt:
    • Locatie: In de krant.
    • Final Code 7 => Uitkomst = 306
  6. Missie 644:
    • Locatie: Via cassettebandje in kist bij de evenwichtsbalk.
    • Final Code 8 => Uitkomst = 642
  7. Missie Target:
    • Locatie: Oleaat in de kist.
    • Final Code 9 => Uitkomsten per team:
      • Teams A, E, I = 4
      • Teams B, F, J = 5
      • Teams C, G, K = 6
      • Teams D, H, L = 7
  8. Missie met Precisie:
    • Deel 1 en 3 in de krant.
    • Deel 2 is Forten-Formule (in Powerfan Bunker).
    • Deel 3 is Eindformule (in de krant; uitkomsten van Finale Codes invullen in Fortformule).

Final Mission Uitkomsten:

  • Teams A, E, I: 8930
  • Teams B, F, J: 8929
  • Teams C, G, K: 8928
  • Teams D, H, L: 8927

Extra Informatie:

  • Missies 644, Target en Morse:
    • Komen niet expliciet in de krant, maar bevatten wel een foto van de koepel met een stukje historie en de morsecodes.
  • Cassettebandjes:
    • Met Final Code 8 erop, een NL kant en een UK kant, in de kist bij de evenwichtsbalk.
  • Morsecode opdracht:
    • Geplastificeerd en in de kist bij de evenwichtsbalk.
  • Coupon in de krant:
    • Deelnemers kunnen de coupon uitknippen en een “hulpvraag” stellen aan een PBNner, die alleen met ja of nee mag antwoorden. Dit vervangt de Q&A uit de vorige versie.