Ga naar hoofdinhoud

Monopoly

Organisatie activiteit

Per Team:

–         Statafel per team

–         Speelstuk per team op het bord

–         Begin kapitaal in envelop (€ 150.000)

–         Begin eigendomsbewijzen ( z.o.z.)

–         Dobbelbeker + 2 dobbelstenen per team

–         Blad met deelnemers informatie

In de bank

–         Barakken ( groen)

–         Officiers verblijven (rood)

–         Overige eigendomsbewijzen

–         Wisselgeld

Op het bord

–         Speelstukken

–         Kanskaarten

–         Algemeen fonds kaarten

–         Hoed + stok en strik (voor instructeurs)

Wat vertel je tijdens de uitleg:

–         Vertel dat het spelverloop snel is en dat jij een hoog tempo er in houdt.

–         Loop samen met de deelnemer door de deelnemers info heen

–         Vertel wat ze al bezitten (eigendomsbewijzen etc .)

–         Loop duidelijk door de samenvatting van de regels heen

Instructies voor het spel:

Spelleider (1 persoon)

  • Houdt de tijd bij (start, veiling, spelrondes).
  • Zorgt ervoor dat het spel doorloopt.
  • Regelt en controleert het verzetten van de spelstukken.
  • Houdt contact met de bank over nieuwe aankopen.
  • Leest de Algemene Fonds- en kanskaarten voor.

Bank (1 persoon)

  • Handelt de koop van eigendomsbewijzen, barakken en officiersverblijven af.
  • Wisselt geld voor teams.
  • Controleert de uitvoer van (foto)opdrachten en beloont teams hiervoor.

Globaal Tijdschema

  • 0-5 min: Uitleg en doorlopen spelregels, deelnemersinformatie.
  • 5-15 min: Start 1e ronde.
  • 15-20 min: Veiling van overige eigendomsbewijzen.
  • 20-40 min: Spel spelen.
  • 40-45 min: Kas opmaken en tellen.

Verdeling van start bezittingen:

Bij 3 teams

Team 1: Winterline + Great wall of china

Team 2: K-W line + Hadrian’s Wall

Team 3: Maginot Line + Median Wall

Bij 4 teams

Team 1: New Dutch Waterline + Great wall of China

Team 2: Winterline + Hadrian’s Wall

Team 3: K-W line + Median Wall

Team 4: Maginot line + Atlantic Wall

Bij 5 teams

Team 1: IJssel line + Great wall of china

Team 2: New dutch waterline + Hadrian’s wall

Team 3: Winterline + Atlantic wall

Team 4: K-W line + Panther Wotan Line

Team 5: Maginot Line + Siegfried line

Bij 6 teams

Team 1: Grebbe Line + Great wall of china

Team 2: IJssel line + Hadrian’s Wall

Team 3: New Dutch Waterline + Median Wall

Team 4: Winterline + Atlantic wall

Team 5: K-W line + Panther Wotan line

Team 6: Maginot line + Siegfried line

Deelnemers info:

Opzet

De groep wordt verdeeld in teams van ongeveer 4 tot 7 personen.

 

Spelbord: De teams krijgen hun plaats aan het speelbord. Deze is compleet met pionnen in stijl en teamkleur, kanskaarten, het algemeen fonds, officiersverblijven, barakken en natuurlijk de bank

 

Spelleiders: We maken gebruik van 2 spelleiders, die zorg dragen voor de uitleg van het spel en ervoor zorgen dat er snelheid in het spel blijft zitten. Zij handelen ook vanuit de bank.

 

Teams: Elk team krijgt een tafel aan het spelbord. Per team zijn er de volgende rollen te verdelen:

  • Verloop van het spel, algemene gang van zaken op het spelbord. Waar staat je pion, wie komt er op jouw linie?
  • Geldbeheer
  • Aan- en verkoper van barakken en officiers verblijven gedurende het spel.
  • Eventuele opdrachten vervullen via kans en algemeen fonds kaarten

 

Spelbord: Het spelbord is verdeeld in verdedigingslinies, kansen, certificaten Linies. Er zijn in totaal 22 linies of forten.

  • Oorlog certificaten. Deze certificaten zijn 4 verschillende slagen uit de historie waar men bevelhebber van kan worden.
  • Algemeen fonds en Kanskaarten. Wanneer je op deze plaatsen op het bord beland, krijg je een kaart van de desbetreffende stapel. Dit zijn opdrachten variërend van: vragen over de linies, het dobbelspel, foto opdrachten tot overname van elkaars eigendommen, of reguliere kaarten.
  • In de gevangenis. Na twee beurten mag je altijd de gevangenis verlaten. Je kunt echter door een teamopdracht al eerder de gevangenis verlaten of door een geldbedrag (€ 5.000,-) te betalen of de kaart “verlaat de gevangenis zonder te betalen” of door dubbel te gooien. Voor de 3e beurt moet er € 5.000,- betaald worden en moet je de gevangenis verlaten.
  • Vrij parkeren. Alle boetes of extra belasting en inkomstenbelasting worden opgespaard in de boetepot. Beland jouw team op vrij parkeren, dan is de pot voor jou.

 

 

Beginkapitaal

Ieder team krijgt een startkapitaal van € 150.000,- en twee eigendomsbewijzen.

 

Kopen en veilen

De eerste ronde kunnen de overige eigendommen gekocht worden (geen barakken of officiersverblijven). Nadat je als team voorbij START bent gekomen, mag je barakken en officiersverblijven gaan bouwen. De spelleiders zullen op enig moment het spel stilleggen en de overige eigendomsbewijzen veilen naar opbod.

 

Barakken en officiersverblijven

Er zijn in totaal maar een beperkt aantal barakken en officiers verblijven beschikbaar. Zijn deze op, dan kun je dus niet bouwen. Het is dan zaak te wachten op de andere teams. Ook met een enkel eigendomsbewijs kan je barakken  en officiersverblijven bouwen. Je hoeft dus niet de hele serie van dezelfde kleur te hebben.

 

Eindtijd en winnaar

Bij de start van het spel wordt de startklok gestart. Na de vooraf afgesproken tijd klinkt het eindsignaal en wordt de balans opgemaakt en de winnaar bekend gemaakt. De winnaar is degene met de hoogste waarde in bezit en kas. Dus tel bezittingen (inclusief barakken en officiers verblijven) en kas bij elkaar op.

 

Samenvatting regels

  • Omstebeurt gooien in een hoog tempo. Let daarbij zelf of er iemand op je eigendom komt.
  • Pas als je 1 ronde gelopen hebt, mag je barakken en officiersverblijven kopen.
  • Er zal een veiling gehouden worden op enig moment om overige eigendomsbewijzen te veilen
  • Er mogen barakken en officiersverblijven gebouwd worden op een enkel eigendomsbewijs. Per ronde mag u maximaal 2 barakken of officiers verblijven bouwen.
  • Indien een rekening niet betaald kan worden, mogen eigendommen inclusief (barakken en officiersverblijven) voor 50% van de waarde verkocht worden aan de bank of er mag onderling gehandeld worden met eigendomsbewijzen (niet met barakken en officiersverblijven).
  • Indien failliet, betaald de bank de restschuld.
  • Winnaar is het team met de hoogste waarde aan bezittingen en kas.