Stormbaan
Inleiding
Tijdens deze ronde over het fort gaan teams de strijd aan met elkaar en wordt er een beroep gedaan op samenwerking, doorzettingsvermogen en competitiegevoel tijdens de volgende onderdelen. De stormbaan kan gedaan worden met een maximum aantal van 10 teams tegelijkertijd en ± 9 personen in een team. Telkens als het team een activiteit voltooid heeft mogen ze door naar de volgende activiteit.
Het team dat als eerste bij het katapult aankomt krijgt een voorsprong in tijd / afstand.
De volgende onderdelen zitten in de stormbaan:
Gezamenlijke start met alle teams.
- Spijker Slaan
- Cordee
- Wateropdracht
- Brancard race
- Tijgeren
- The Wal
- German march
- King of the hill
- Katapult bouwen + schieten
Activiteiten:
Voor het materiaal beschrijf ik wat voor één team met 10 deelnemers nodig is.
Zijn er bijvoorbeeld 10 teams dan doe je al het materiaal x10.
Met andere aantallen kan je de volgorde aanpassen.
1) spijker slaan
Benodigdheden:
- 1 blok
- 10 spijkers
- 1 hamer
Klaarzetten:
Elk team heeft een houten blok op een tafel staan waar negen spijkers zin zitten.
Het team staat in een rij en heeft één hamer waarmee ze alle spijkers volledig in het blok moeten slaan.
Je slaat met één hand, houd de hamer recht en zorgt dat de rest van het team op veilige afstand staat. Als de eerste persoon een spijker in het blok heeft geslagen geeft hij / zij de hamer door aan de volgende persoon.
Als er ongelijke teams zijn dan krijgt ieder team dezelfde hoeveelheid spijkers. Zo kan het zijn dat bij een team met minder personen sommige deelnemers meerdere spijkers moeten slaan.
2) Cordee
- Lang touw met korte touwtjes waar mensen zich aan vast kunnen knopen.
Het team moet zich vastknopen aan het lange touw. Als iedereen vast zit aan het touw rennen ze een ronde om het fort heen. Hierbij houden ze links aan en rennen ze buitenom langs het meeuwenveld, Godswindow en de hoofdingang. Terug op het boogschietveld maken ze zich los van het touw en leggen ze het weer netjes op de grond.
3) Wateropdracht
Benodigdheden:
- 2 halve PVC pijpen
- 2 puts-emmers met gaten
- 4 gewone emmers bij het water
- 1 cement bak
Het team rent met twee puts emmers naar het water en vullen daar hun puts-emmers met de gewone emmers die daar aan een touw aan de reling hangen zodat we ze niet kwijt raken.
Met de gevulde puts emmers rennen ze terug naar het boogschietveld en gieten het water in de halve PVC pijpen. Het water stroomt door de pijpen en beland in de cement bak.
Als de cement bak overstroomt legt het team de puts-emmers en de PVC pijpen naast de cement bak en gaat door.
Veiligheid.
- De steiger moet beneden worden afgesloten met 2 touwen die de beide hekken met elkaar verbindt. Tevens staat hier een instructeur die de steiger fysiek afsluit.
- Naar beneden rennen moet aan de rechterzijde gebeuren en naar boven ook weer aan de rechterkant. Dit i.v.m. tegen elkaar aan lopen en gladheid van de steiger.
4) Brancard race
Benodigdheden:
- 1 oude leger brancard
Het team pakt de brancard die tegen de planten bakken staat bij het boogschiet veld.
Ze gaan zich verplaatsen en doen ondertussen teamopdrachten. De regel is dat bij het verplaatsen altijd iemand op de brancard moet liggen. Als ze een activiteit tussendoor doen leggen ze de brancard rustig neer. Ze mogen zelf kiezen wie er op de brancard ligt. Deze moet altijd worden gedragen door vier teamleden.
5) Tijgeren
Met de brancard gaat het team over het grindpad naar het tijgeren. Eenmaal daar aangekomen zetten ze de brancard neer en kruipt het hele team onder de ijzeren kabels door.
Ze pakken de brancard weer op en met een persoon hierop gaan ze verder.
6) The Wall
The Wall is een verticale muur van ongeveer 4 meter hoog. Het doel van deze opdracht is om je hele team veilig over The Wall heen te krijgen.
Veiligheid
- Als je aankomt bij de Wall moet het team verplicht 1 minuut rusten en een plan maken hoe ze dit gaan aanpakken. De instructeur houdt de tijd bij.
- Je moet als team naar boven en elkaar dus echt fysiek hierbij helpen.
- Er mogen maximaal twee mensen boven bij de Wall staan.
- Je pakt elkaar bij de polsen vast als je gaat tillen.
7) German march
Benodigdheden:
- Eén set skilatten per team
Ook wel de Skilatten race. Alle 5 de plekken moeten bezet zijn op de skilatten. De groep loopt het aangegeven parcours.
Veiligheid:
De overige teamleden lopen voor en achter de skilatten om te “Spotten” zodat als men valt opgevangen kan worden.
8) King of the hill
Benodigdheden:
- Grote grijze bakken met zand
- Scheppen
- Weegschaal
- 2 stevige zakken om zand in te doen
Schep met je team 40 kilo zand in twee verschillende zakken en breng deze naar boven op de heuvel.
Boven hangt een weegschaal en wegen de teams hun totale gewicht in de zakken. Als het team te weinig zand heeft moet het terug naar beneden en opnieuw starten. Als ze 40 kilo of meer hebben dan gaan ze naar beneden en gooien de zakken leeg in de grijze bakken.
Katapult bouwen + schieten
- 3 lange balken
- 3 korte balken
- 10 touwen
- 2 binnenbanden van fiets
- Pionnen
- Een ba
Aanpassingen:
het katapult bouwen kan je leuker maken door 4 lange, 4 korte en meerdere touwtjes te geven.
Het eerste team dat aankomt krijgt het langst de tijd om te bouwen aan hun katapult. Zodra het laatste team aankomt zijn er nog maar 10 minuten om aan je katapult te bouwen.
Het team dat het verste schiet is de winnaar van de stormbaan!
- Je hoeft niet alle materialen te gebruiken die wij aan jullie geven
- De katapult moet verplaatsbaar zijn
- Elk team mag één testschot doen binnen de bouwtijd
- Als je gaat schieten mag maar één persoon de katapult aanraken.
Instructeursrol tijdens activiteit
Iedere instructeur loop met het team mee en begeleid deze bij elke activiteit.
Je controleert of ze de onderdelen behalen en of ze eerlijk spelen.
Je coacht en motiveert het team om eerste te worden!