Ga naar hoofdinhoud

Trainingssupport

Visie teamwork

Optimalisatie van de Tekst over Teamworkprogramma’s

Buitensportbedrijven organiseren vaak teamworkprogramma’s om verbeterpunten inzichtelijk te maken door middel van avontuurlijke of samenwerkingsopdrachten. Deze programma’s vertalen specifieke doelen naar concrete, uitdagende opdrachten. Na elke opdracht volgt een nabespreking waarin het functioneren van het team wordt geëvalueerd. Hieruit wordt een link gelegd naar de theorie van de training en de toepassing in de werksituatie.

Voordelen van (outdoor) teamworkopdrachten:

  • Natuurlijk gedrag: Deelnemers kunnen zich niet verschuilen achter hun functie.
  • Concrete opdrachten: Duidelijke opdrachten maken effectieve nabesprekingen mogelijk, waarbij deelnemers nieuw gedrag kunnen uitproberen.
  • Multidimensionale opdrachten: De opdrachten zijn niet alleen cognitief uitdagend.
  • Plezier en leereffect: Het plezier dat de opdrachten bieden, zorgt ervoor dat leereffecten langer bijblijven.
  • Eigen bijdrage: Alle deelnemers kunnen een persoonlijke bijdrage leveren.

Geschikte doelstellingen voor teamworkprogramma’s:

  • Maximale productiviteit van een team nastreven
  • Intern en extern ondernemerschap bevorderen
  • Goede planning maken
  • Overleg en doelmatige besluitvorming verbeteren
  • Gemeenschappelijke doelen nastreven
  • Verschillende teamrollen herkennen en benutten
  • Creativiteit en inventiviteit leren gebruiken
  • Grenzen verleggen en omgaan met spanning
  • Stimuleren en motiveren
  • Communicatie en feedback geven en ontvangen

Het doel van teamwork is het 1+1=3 principe, waarbij de groep zo effectief samenwerkt dat er sprake is van synergie. Dit betekent dat een groep verder komt dan een individu alleen.

Werken in een Team

Het functioneren van teams kan op verschillende niveaus worden bekeken:

  • Taakniveau: Omvat de taken, doelen en verantwoordelijkheden van de groep en groepsleden, evenals hun positie binnen de organisatie.
  • Procesniveau: Betreft het onderlinge functioneren van de groepsleden, de verstandhouding, de mate van samenwerking of competitie, de betrokkenheid en de vaardigheden die bijdragen aan effectieve samenwerking.

Tools voor het Begeleiden van Teamwork en Trainingsactiviteiten

Briefing:

  1. Complete uitleg:
    • Geef altijd een volledige uitleg van de opdracht. Deelnemers moeten tijd krijgen om een plan te maken zonder dat later de regels verduidelijkt moeten worden. Het is niet erg om tijdens de activiteit de uitleg erbij te houden voor referentie.
  2. Vormen van briefing:
    • Briefingleader: Informeer vooraf iemand uit de groep die vervolgens de rest van de groep informeert.
    • Uitgeschreven opdracht: Overhandig een geschreven versie van de opdracht aan de groep.
    • Uitleg aan het hele team: Geef een gezamenlijke uitleg aan het hele team.

Tijdens de Activiteit:

  1. Niet helpen:
    • Help de deelnemers niet, tenzij de veiligheid in het geding is. Het doel is dat ze samen het probleem aanpakken. Falen is onderdeel van het leerproces.
  2. Objectief blijven:
    • Wees streng en objectief. Interfereer niet met het groepsproces en blijf op de achtergrond.

Evaluatie:

  1. Klant aan het woord:
    • Laat vooral de klant praten tijdens de evaluatie.
  2. Vragen stellen:
    • Stel gerichte vragen en vraag door. Bijvoorbeeld: “Wat ging er goed?” en “Wat kan verbeterd worden?”
  3. Theoretische reflectie:
    • Koppel de evaluatie aan de theorie die bij het programma hoort. Vraag bijvoorbeeld wie de groepswerker was bij deze activiteit en aan welk gedrag dit te zien was.
  4. Link naar werksituatie:
    • Vraag de groep hoe ze de activiteit aan hun werksituatie kunnen linken, met concrete voorbeelden.
  5. Vermijden van stempels:
    • Voorkom dat mensen een stempel krijgen zoals “jij bent een vormer.” Iemand kan gedrag van een vormer vertonen, maar kan ook andere rollen hebben in verschillende situaties.