Ga naar hoofdinhoud

Organisatie

De groep wordt verdeeld in teams. Het aantal spellen wat wordt aangeboden is het aantal personen wat in een team zit. (Je kunt bijvoorbeeld 8 spellen aanbieden bij een groep van 60 personen, je hebt 4 teams met 7 personen en 4 teams met 8 personen.) Dit kan afwijken als je bij een spel meerdere leerlingen mee laat doen (zie spel mummie waar 1 leerling ingepakt wordt door de andere leerling).

Stap 1: Teams verdelen en een eigen plek in de zaal geven.

Stap 2: Ieder team een teamnaam laten bedenken.

Stap 3: Globale uitleg van de organisatie en de namen van de spelletjes laten zien. Ieder team moet aan ieder spel een afgevaardigde koppelen. Ieder individu moet minimaal aan één spelletje gekoppeld zijn.
(De deelnemers weten nog niet wat de spelletjes inhouden, toch kunnen ze enigszins een inschatting maken wie de beste kwaliteiten beschikt voor welk spel en op deze manier een indeling maken.)

Stap 4: Start van de eerste ronde: het eerste spel wordt uitgelegd. Vervolgens worden de afgevaardigden van het eerste spel naar voren geroepen (afhankelijk van het aantal keren dat het spelletje uitgezet kan worden kun je dit in delen doen). Vervolgens worden de scores genoteerd op het scoreformulier. Vervolgens herhaal je dit bij de volgende spelletjes.

Stap 5:  Finale ronde: afsluitend kun je voor extra punten een samenwerkingsopdracht geven.

Voorbereiding

  • Zorg ervoor dat er in de zaal voor ieder team een eigen plek is en dat er centraal ruimte vrij is gemaakt om de spellen uit te voeren
  • Zorg ervoor dat alle materialen voor de spelletjes klaarliggen
  • Scoreformulier op flipover maken
  • Leg bij ieder team pen en papier klaar om een lijstje met afgevaardigden per spel op in te kunnen leveren. Zorg dat je op het papier al de spellen hebt geschreven en hoeveel deelnemers mee doen aan het onderdeel.

Aandachtspunten

  • Zorg ervoor dat iedereen zicht heeft op de spelletjes
  • Zorg voor een enthousiaste presentatie, stimuleer om elkaar aan te moedigen
  • Zorg voor voldoende scheidsrechter ogen, dit kunnen PBN’ers, docenten of een deelnemer uit een ander groepje zijn.
  • Zorg voor een DJ die toepasselijke muziek zoekt voor de spelen van te voren.
  • Ieder spel duurt max 1 minuut. Zet een grote aftelklok neer waar dit op te zien is voor iedereen.

Spelletjes

De materiaallijsten zijn gebaseerd op één spelletje, vermenigvuldig dit met het aantal teams  dat mee doen.

Lepeltje lepeltje

Opdracht:
Sla zodanig met een theelepel op een andere lepel om deze in een glas te katapulteren of lanceren. Probeer op deze manier in 3 glazen een theelepel te krijgen binnen de minuut. Als dit gelukt is kun je proberen een tweede lepel in ieder glas te krijgen.

Score:
Het aantal lepels wat in de glazen gekatapulteerd is.

Benodigdheden:

  • 3 glazen
  • 10 theelepels

Mummy

Opdracht:
1 leerling wordt ingepakt met wc papier door de andere leerling. Hierbij moet zo min mogelijk te zien blijven van het lichaam van de leerling.

Regels:
– Het wc papier mag niet geknoopt worden
– De jury geeft pas een oordeel na de minuut, haal je dan het wc papier weg heb je minder kans op de winst.
– De jury heeft altijd gelijk. De punten die zij uitdelen blijven staan.

Score:
De onafhankelijke jury bepaalt de score per team. (Vraag hiervoor docenten, die vinden het vaak erg leuk om betrokken te worden!)

Benodigdheden:
1 rol wc papier

Nootgeval

Opdracht:
De leerling krijgt een bakje nootjes voor zijn neus. Zoek binnen een minuut zoveel mogelijk nootje uit. Kies 1 soort en ga daar voor. De gene die de meeste van 1 en dezelfde noot bij elkaar heeft liggen wint.

Score:
Het team met de meeste uitgezochte krijgt de meeste punten en dat loopt af tot de gene met de minste punten.

Benodigdheden:
1 schaaltje
1 bak mix nootjes

Differentiatie:
Dit spel kan ook met 2 uitgevoerd worden.

Leuk om daarna het bakje mee te geven aan het team zodat ze een nootje hebben voor het vervolg van de avond.

Lepelreis

Let op, kan ook in KO show

Uitgangssituatie:

De opdracht wordt door 3 personen uit iedere groep uitgevoerd. Ieder groepje heeft een touw van +- 2 meter waar aan beide uiteindes een lepel zit vastgebonden.

De opdracht:

De lepels en het touw moeten binnen zo een kort mogelijke tijd de volgende reis afleggen:

Via de rechter mouw naar binnen en via de linker mouw weer naar buiten. Dan gaat hij direct door in de rechter mouw van de deelnemer naast hem als hij langs iedereen is gegaan en de tweede lepel komt uit de mouw van de laatste deelnemer stopt de tijd. Welk team dit als eerst heeft gedaan krijgt de meeste punten.

Regels:

  • Het touw en de lepels mogen niet opgepropt worden.
  • De kleding mag niet uitgetrokken worden om het gemakkelijker te maken.

Materialen:

  • 1 stuk touw (±2m) per team
  • 2 lepels per team (voor de activiteit in de vriezer leggen maakt het wat leuker!)

Pasta Mania

Opdracht:
Gebruik je mond om pasta penne aan een ongekookte sliert spaghetti te rijgen.

Regels:

  • De deelnemer mag voordat de tijd start met de handen de spaghettisliert in de mond stoppen. Vervolgens gaan de handen op de rug en deze blijven op de rug.
  • Bij breken van de spaghettisliert kun je doorgaan tot de gebroken sliert vol is
  • Als de penne van de sliert afvalt mag deze alleen nog gebruikt worden als het op de tafel terecht is gekomen, als het op de grond is gevallen is deze uit het spel en heb je dus sowieso één penne minder kans.
  • De penne mag de lippen raken maar niet in de mond terecht komen (dus niet klemmen)

Score:
Het aantal penne stukjes wat aan de spaghetti geregen is. (Max. 6 stuks per spaghettisliert, is deze vol dan kan er door worden gegaan naar de tweede).

Benodigdheden:

  • 12 rolletjes pasta penne
  • 2 slieren spaghetti

Wet van Newton

Let op, kan ook gespeeld worden in Adventure games

Opdracht:
Hou 3 ballonnen zo lang mogelijk in de lucht.

Regels:

  • Als de tijd start laat de deelnemer 3 ballonnen los in de lucht
  • Als de deelnemer de ballon(nen) vasthoudt, op het lichaam laat rusten of op de grond/tafel laat vallen stopt de tijd en is dit de score die is neergezet
  • Je mag alle lichaamsdelen gebruiken om de ballonen in de lucht te houden.

Score:
De tijd dat de ballonnen in de lucht zijn gehouden.

Benodigdheden:
3 opgeblazen ballonnen

Appelboom

Opdracht:
Stapel zo veel mogelijk appels binnen een minuut op elkaar.

Regels:

  • De deelnemer mag niets aan de appels veranderen
  • Als de appelboom valt mag de deelnemer het opnieuw proberen

Score:
Het aantal appels wat als een toren op elkaar gestapeld ligt (maximale score van 5 appels). De toren moet na de minuut in balans zijn en nog minimaal 5 seconden zelfstandig kunnen staan.

Benodigdheden:
5 appels zonder steeltjes

Differentiatie:
Met 2 leerlingen spelen. De linker leerling mag alleen zijn linker hand gebruiken en houdt zijn rechter arm op de rug. De rechter leerling mag alleen zijn rechter hand gebruiken en houdt zijn linker arm op de rug.

Blaas de bellenblaasbel (blowjob)

Opdracht:
Blaas een bel en leidt deze door middel van blazen door de hoepel die 3 meter verderop staat.

Regels:

  • De hoepel mag niet aangeraakt worden

Score:
Het aantal bellen wat binnen de minuut door de hoepel geleid is.

Benodigdheden:
1 hoepel
1 bellenblaas
1 startpunt markering

Ballonnen tornado

Opdracht:
Start met een lege ballon in de hand en een rij met omgekeerde plastic bekers op een rijtje op een tafel. Blaas de ballon op en blaas vervolgens de plastic bekers binnen zo een kort mogelijke tijd van de tafel door de lucht die in de ballon zit te laten ontsnappen.

Regels:
– De bekers staan op het midden van de tafel
– Je mag de ballon alleen achter de tafel houden
– Alle bekers moeten van tafel af zijn

Score:
De tijd dat je erover doet om alle bekers van de tafel te blazen.

Benodigdheden:
1 ballon
8 plastic bekers

Differentiatie:
Maak een piramide van 5 lagen. Van boven naar beneden aantal bekers: 1, 2, 3, 4, 5. Nog steeds moeten alle bekers van tafel zijn voordat de tijd stopt.

Piramide

Opdracht:
Bouw met z’n tweeën zo snel mogelijk een piramide van bekertjes met 5 lagen waarbij de onderste laag bestaat uit 5 bekers, daarna 4 enzovoort.

Regels:
– de leerling die links staat mag alleen de buitenkant van de rechterhand gebruiken. De leerling die rechts staat mag alleen de buitenkant van de linkerhand gebruiken.
– De andere hand zit op de rug

Score:
– Hoe hoog de toren is binnen een minuut is het aantal punten

Benodigdheden:
15 bekers

Differentiatie:
– Met de binnenkant van de hand
– 1 persoon en maar met 1 hand

Toren van Pisa

Opdracht:
Stapel 4 bekers op elkaar met tussen ieder bekertje een kartonnen velletje. Trek vervolgens de kartonnen velletjes één voor één ertussen uit waardoor de bekertjes opstapelen. Als de stapel valt moet eerst de stapel weer opgebouwd worden voordat je er weer velletjes tussenuit mag trekken.

Score:
De tijd waarbinnen je de opdracht voltooid.

Benodigdheden:
4 plastic bekers
3 kartonnen vellen

Schoenenvlucht

Opdracht:
Werp een schoen vanaf 2,5m op een tafel door alleen gebruik te maken van de voet.

Regels:
– De schoen moet met de zool op tafel staan
– Je mag de schoenen niet halen als ze eenmaal afgevuurd zijn.

Score:
Het aantal schoenen wat na een minuut op de tafel geland is.

Benodigdheden:
1 Tafel
1 Startpunt markering
Meerdere schoenen (schoenen gebruiken van teamgenoten)

Differentiatie:

Doe dit met heel het team als eindspel. Bij iedere tafel staat een jurylid. Het team staat in een rijtje en om de beurt schieten zij schoenen af. Als je hebt geschoten mag je direct je schoen weer pakken en achteraan aansluiten. De jury telt hoeveel schoenen er correct op tafel zijn geland binnen de minuut.

Scherpschutter

Opdracht:
Met een postelastiek een toren van blikjes van een tafel afschieten.
(Zorg voor een veilige omgeving.)

Score:
De tijd die je erover doet om alle blikjes van de tafel af te schieten.

Benodigdheden:
Een bak met postelastieken
6 lege blikjes
Startlijn markering
Tafel of kruk

Differentiatie:

Met plastic/kartonnen bekertjes en met kleine elastieken.

Ardens bierpong

Let op deze opdracht moet met twee personen worden uitgevoerd.

Opdracht:
Twee personen uit hetzelfde team staan tegenover elkaar. Persoon 1 heeft een schaal met pingpong ballen en persoon 2 heeft een stapel met 7 bekers. Via een stuit moet persoon 1 een pingpongbal naar persoon twee gooien die deze bal vervolgens op moet vangen in de bovenste beker. Zodra de bal opgevangen is gaat de bovenste beker incl. bal onderop de stapel. En herhaalt dit zich tot alle bekers vol zitten. Hoe meer ballen er gevangen zijn, hoe instabieler de bekertoren wordt.

Score:
De tijd die er over gedaan wordt om in alle bekers een pingpong bal op te vangen.

Benodigdheden:
7 bekers
Een bak vol met pingpongballen

Puzzelmania

Opdracht:
Schrijf zo snel mogelijk de juiste oplossing van de rebus op. Om dit voor elkaar te krijgen moet eerst de puzzel van de rebus gemaakt worden.

Score:
De tijd die je erover doet om de oplossing in te leveren.
(OPLOSSING: leuke dingen doen in de Ardennen)

Benodigdheden:
Rebus puzzel
Pen en papier

Blikschade

Opdracht:
Bouw een 5 lagen hoge piramide met blikjes, waarbij je start met 1 blikje op de onderste laag en 5 blikjes op de bovenste laag. Plaats tussen ieder blikje een kartonnen bord.

Score:
Aantal lagen dat is gelukt binnen de minuut.

Benodigdheden:
15 blikjes
4 kartonnen bordjes

Spijkerbrancard

Let op deze opdracht moet met twee personen worden uitgevoerd. Een derde persoon assisteert.

Opdracht:
Er zijn twee touwtjes die als een brancard aan de uiteindes door twee personen worden vastgehouden. De derde persoon legt bij het startpunt een spijker op de touwtjes, vervolgens moeten de twee personen door goed samen te werken de spijker in de kom brengen die 3 meter verderop staat.

Score:
Binnen een minuut zo veel mogelijk spijkers van start- naar eindpunt brengen. Als een spijker op de grond valt moet deze weer vanaf het starpunt erop gelegd worden.

Benodigdheden:
Startmarkering
Eindpunt kom
7 spijkers
2 touwtjes van +- 60 cm

Kaartenhuis

(Evt. kun je deze opdracht ook door twee personen uit laten voeren.)

Opdracht:
Bouw binnen een minuut zo een hoog mogelijk huis van kaarten.

Score:
De hoogte van het kaartenhuis na een minuut.

Benodigdheden:
1 stok kaarten
1 tafel

Optioneel: finaleopdracht met het hele team

(Kan evt. ook tussendoor als booster)

Magisch tapijt (handdoek estafette)

Uitgangspositie:
In onderstaande plattegrond heb je 4 teams. De ene helft van ieder team wacht achter markeringslijn A, de andere helft van ieder team wacht achter markeringslijn B (als team sta je tegenover elkaar). Tegen één van de lijnen aan ligt voor ieder team een handdoek klaar.

Opdracht:
Het is de bedoeling dat er een estafette wordt gehouden waarbij de deelnemer volledig zittend op een handdoek van lijn A naar B schuift. Als de voorkant van de handdoek de lijn raakt is de volgende uit jouw team aan de beurt.

(NB: Als de teams ongelijke aantallen hebben, zorg je ervoor dat uit ieder team met een persoon minder, één persoon twee keer gaat.)

Score:
Indien alle teams tegelijkertijd de estafette kunnen doen: 1e plek, 2e plek, etc.

Indien niet alle teams tegelijkertijd de estafette kunnen doen: de tijd die jouw team erover doet om de estafette af te ronden. Zorg er hierbij voor dat ieder team een eigen scheidsrechter met timer heeft.

Benodigdheden:
2 markeringslijnen (bijv. tape)

1 handdoek