Hoe organiseer je een bedrijfs-evenement waar iederéén naar uitkijkt?
Allereerst: applaus voor degene die zich elk jaar weer opwerpt voor de meest uitdagende taak binnen een bedrijf. Jawel: het organiseren van een bedrijfsevenement. Hoe groter een bedrijf is, hoe lastiger de taak. Want vind maar eens een activiteit – laat staan activiteiten – waar alle collega’s een fijne tijd hebben.
Niet alleen zijn er verschillende leeftijden om rekening mee te houden, ook allerlei uiteenlopende hobby’s. Terwijl de een graag diverse sporten uitprobeert, beweegt een ander liever enkel en alleen zijn vork naar de mond. Sommige collega’s gaan uit hun dak tijdens een concert, terwijl andere teamgenoten dezelfde opwinding ervaren bij het bezoeken van historisch erfgoed.
Is het eigenlijk wel mogelijk om iedereen te plezieren? Zeker. Er zijn namelijk evenementen waar jong en oud samen de tijd van hun leven hebben. Waar liefhebbers van cultuur en avontuur elkaar vinden. En waar thrillseekers, rockabilly’s en couch potatoes allemaal nog jaren aan terugdenken. We hebben het natuurlijk over festivals!
Op een festival zijn food trucks, concerten, theater performances, rondleidingen en allerlei sporten en spellen. Juist door die diversiteit doet iedereen waar ‘ie zelf zin in heeft’. Er zijn geen verplichtingen. Niks moet, alles mag. Ideaal voor grote groepen. Of beter gezegd: ideaal voor bedrijven! Een eigen bedrijfsfestival is een ware belevenis. Het begint al van tevoren. Als teams samen het programma samenstellen.
Samenstellen, ja. Want een bedrijfsfestival draait natuurlijk om de wensen van het bedrijf. Wat er gegeten wordt, wie er optreedt en hoe laat iedereen aanwezig is: het is allemaal zelf in te vullen. Maatwerk. Natuurlijk horen tickets verspreid en armbandjes er ook bij. Dat lijken misschien details, maar deze dingen maken het festival helemaal af.
Het zorgt ervoor dat collega’s uitkijken naar het volgende armbandje. Naar het volgende jaar. En naar het volgende bedrijfsfestival.